سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شکست موفق" مقدمه پیروزی است

شکست مقدمه پیروزی است و برای رسیدن به پیروزی باید شکست را نیز تجربه کرد ، اما آیا با یک شکست ، راهی راست به سوی هدف در مقابل ما پدیدار خواهد شد؟
انسان های موفق زمانی که در کاری موفق نمی شوند یا به اصطلاح شکست می خورند‌، با جدیت تمام به کشف نقاط ضعف خود می پردارند و بعد ازشناسایی آنها با بررسی و تحلیل نسبت به برطرف کردنشان اقدام می کنند.
اصولا "شکست موفق" زمانی رخ داده است که ما به اشتباه خود پی ببریم و در صددرصد رفع آن بکوشیم.
اشتباهات یا نقاط ضعف اغلب مواقع درزمانی که منجربه شکست می شوند نمایان شده و برما آشکار می شوند، آن وقت با بررسی و تدابیر لازم ، می توان آن ها را از بین برد.
یک کارشناس مسایل اجتماعی دراین خصوص معتقد است: برخی اوقات بدون آن که متوجه علت شویم شکست می خوریم زیرا دراین مواقع ما به دنبال کسی یا چیزی هستیم تا او را مقصر بدانیم یا این که در نهایت یقین می یابیم که از بدشانسی ما و خوش اقبالی دیگران این اتفاق افتاده است.
"امیر دشتکیان " تصریح کرد: واقعیت دراین است که مشکل دروجود خود ما نهفته است وآن قدر به ما نزدیک شده که به عنوان یک عادت یا ویژگی در ما نهادینه شده است که آن را نمی بینیم،احساس نمی کنیم و از وجودش بی خبریم.
وی اظهار کرد: گاهی پیش می آید که بعضی ازاشتباهات و نقاط ضعف در نظر ما پنهان می مانند وبه صورت مخفیانه موجب تخریب شخصیت و موقعیت ما می شوند.
به گفته این کارشناس تمامی افراد کم و بیش با اثرات آن در زندگی مواجه شده اند اما بازهم متوجه نمی شوند که چه چیزی موجب ناکامی آن ها شده است.
دشتکیان معتقد است: افراد واقع گرا این نشانه ها واثرات را به سرعت درک می کنند و ازآنها به نفع خود استفاده می کنند، درواقع قبل از اینکه آن اشتباه به صورت عادت درآید از وجود خود بیرون می کنند.
وی خاطرنشان کرد: این نشانه ها درقالب یک انتقاد ساده ، عکس العمل رفتاری، نتیجه عملکرد، اتفاقات بدی که در زندگی فرد رخ می دهد و حوادث وجود دارد.
دشتکیان اضافه کرد: مهم این است که افراد هوشیار باشند و علت ها را برحسب اتفاق و شانس نپندارند و سعی کنند تا آن شکست یا پیشامد دوباره تکرار نشود.
این کارشناس مسایل اجتماعی در ادامه با بیان اینکه افراد باید علت اتفاقات ناخوشایند را در خود بررسی کنند اظهار کرد: اگرافراد بخواهند دوباره آن اتفاق بد تکرارنشود بایددلایل آن اشتباه را در وجود خود پیدا کنند.
دشتکیان به افراد توصیه کرد:وقتی کاری را انجام می دهید که درآن مشکلی پیش می آید، حتی اگر مقصر اصلی شما نباشید بازهم مقصرید که اجازه داده اید آن مشکل به کاری که شما در انجام آن شریک بوده اید صدمه بزند.
وی اضافه کرد: ابتدا باید نقطه ضعف خود را پیدا کنید، اگر مقصر خودتان هستید باید به دنبال رفع نقطه ضعف و اشتباه خود باشید اما اگر اشتباه از شخص یا چیز دیگری است در درجه اول شما محکوم به این هستید که چرا اعتماد بیش از حد داشته اید و احتمالات را گوشزد نکرده اید.
دشتکیان ،حرکت در مسیر اهداف را بهترین راه جهت رسیدن به موفقیت دانست و گفت : شکست هامانند موانع نامرئی در راه هستند که با ممارست وتلاش فراوان می توان آن ها را پیدا کرد و از بین برد.
به گفته این کارشناس،برای شناخت و رسیدن به علت شکست ها ، باید رفتارهای گذشته خود را مرور کنیم زیرا بعد از گذشت یک اتفاق، با یادآوری رفتارهای گذشته و تحلیل عادلانه آنها درفضایی فارغ از فشارهای احساسی و تاثیرات آن لحظات، می توان با ذهنی آزاد و فکری باز ریشه های شکست را پیدا کرد و با قضاوت عادلانه و هوشمندانه،در جهت اصلاح آن ها کوشید.
دشتکیان ادامه داد: درزمان جستجوی اشتباهات گذشته باید به دنبال اشتباهات خود ونه اشتباهات دیگران باشیم زیرا هر عملی یک عکس العمل دارد و عکس العمل ما در مقابل عمل دیگران تعیین کننده ادامه ماجرا است.
به گفته این کارشناس، افراد هنگامی در یک ارتباط موفق هستند که با عکس العمل خوب، منطقی ومحترمانه بتوانند موجب انسجام و کنترل یک ارتباط شوند واز بروزاختلافات وحوادث ناگوارمانند قهر،درگیری وجدایی جلوگیری کنند.
یک روانشناس نیز دراین زمینه معتقد است: افراد همیشه صداهای بلند را می شنوند، پر رنگ ها را می بینند، آسان ها را می خواهند غافل از این که خوب ها سخت به دست می آیند.
"محبوبه امامی "گفت: افراد درمانده علت ناکامی های خود را نیازهای مالی ، بی عدالتی، وضعیت خانوادگی، شرایط محیطی یا محدودیت های اجتماعی و عدم توجه مسوولان به مشکلات آن ها می دانند.
وی اظهار کرد:اگربه زاویه دید آن ها درمقابل مشکلات گوناگون دقت شود مشاهده می شود که مقصر اصلی درعدم پیشرفت و بالا بردن سطح توانایی هایشان، خود این افراد هستند نه آن چیزی که به عنوان عامل ناکامی (درحقیقت باز دارنده) در ذهن خود پرورانده اند.
این کارشناس ادامه داد:این طرز تفکرافراد ناکام،عمده تفاوت آن ها با اشخاص موفق است که با گذشت زمان، فاصله ای جبران نشدنی را در بین این دو گروه به وجود می آورد.
امامی اظهار کرد:ریشه های فکری افراد موفق با خوش بینی، اعتماد به نفس، اراده نامحدود، تصمیم مصمم ومنطق بالا تلفیق شده است.
یک استاد دانشگاه نیزگفت: افرادی که نمی توانند راه خود را پیدا کنند وبیشتر عمرآن ها با سرگردانی سپری شده است فاقد اراده کامل، اعتماد به نفس ، هدف و برنامه مشخص ، پشتکار و فعالیت لازم برای پیشرفت و ارتقای خود هستند.
دکتر"محمد اخوی زادگان " افزود: آن ها شرایط و امکانات ایده آل را ملاک اصلی موفقیت در کارها می دانند و برای بهبود موقعیت خود نیاز به پشتوانه و حامی دارند.
وی معتقد است :این افراد نمی توانند به تنهایی از عهده مشکلات و تحمل سختی ها برآیند و با غیرممکن دانستن مشکلات خود به علت شرایط محیطی و شخصی سعی بر تبرئه و فرار خویش از واقعیت دارند.
اخوی زادگان ادامه داد: افراد شکست خورده با این که می بینند افراد موفق با تلاش ، پشتکار و تحمل سختی ها از مشکلاتی که گریبانگیرشان شده به راحتی عبور می کنند، بازهم پیروزی آن ها را از روی شانس یا داشتن امتیازی برتر نسبت به خود می دانند.
به گفته این استاد دانشگاه ، آن ها نمی خواهند واقعیت را بپذیرند که لازمه رسیدن به موفقیت ، توانایی حل مشکلات،
تحمل سختی ها، تلاش، پیگیری، پشتکارو باور توانایی ها واستعدادهای خویش است.
اخوی زادگان تصریح کرد:هنگامی می توان زندگی موفقی داشت که با جدیت تمام به ترمیم نقاط ضعف خود و مرتفع نمودن مشکلات پرداخت.
یک دانشجوی برتر رشته جامعه شناسی نیزمعتقد است: افراد موفق هرگونه مشکل ومانعی که درراه تحقق اهدافشان وجود دارد را به چشم جاده ای می نگرند که برای دست یابی به خواسته هایشان ناگزیر به پیمودن آن هستند.
سید "ارشیا ذاکری " افزود:حال این مشکلات و تحمل ناملایمات چه به علت موقعیت و شرایط شخصی واجتماعی آن ها باشد، چه به صورت طبیعی و عمومی که سر راه هر کسی که قصد رسیدن به آن هدف را دارد قرار گرفته باشد.
وی خاطرنشان کرد: دیدگاه افراد موفق در پیروزی اهداف و برنامه های مورد نظرشان، دست و پنجه نرم کردن با مسایل و مشکلات موجود است،آن ها با مقاومت در مقابل سختی و اندوه سعی بر مقابله و پیروزی بر مشکلات دارند.
ذاکری اظهارکرد : برای افراد موفق شرایط و امکانات ایده آل می تواند مشوق و ابزار مناسبی برای دست یابی راحت تر به خواسته ها باشد اما هیچ گاه عدم وجود این شرایط وامکانات آن ها را مایوس نمی کند و نبود پشتوانه یا حامی را دلیلی برای عدم تحقق اهداف خود نمی دانند.

http://victorious.parsiblog.com/1036115.htm


» نظر