سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انتقادات بامزه حجة الاسلام شهاب مرادی از برنام? کلاه قرمزی

بیش از جنبه نوستالژی -که به جای خود- این مجموعه در راستای نیازهای تربیتی گام برداشته بود؛ قبلا عرض کرده ام "گفتگوی خانوادگی" و رابطه موثر و "گفتگوی با فرزندان" و رعایت حقوق کودک؛ حفظ حرمت و کرامت کودک از امور اساسی و راهبردی است و توجه به آن در فضای تربیتی ضروری.


«کلاه قرمزی 88» به زیبایی و سادگی به این مهم پرداخته بود؛ سخن گفتن های آرام حتی در عصبانیت و گوش دادن های موثر و بازتابی آقای مجری (ایرج طهماسب؛کارگردان موفق این مجموعه) برای والدین امروز و فردا مفید بود و یا دعوت از مهمانانی مثل آقای حاتمی کیا و گفت و گوی با ایشان -در کنار جذابیت های تلویزیونی- در واقع احترام به کودک مخاطب اصلی برنامه و اهمیت دادن به نگاه آنان به مقوله هنر و فرهنگ بود.


در کنار تمام خوبی های کلاه قرمزی چند سوال از بین سوالهایم را عرض می کنم:


1. چرا خانواده شکسته و نا تمام؟

چرا از زمان "هاچ زنبور عسل" یا "پینوکیو" و حتی قبل تر جای مادر در بسیاری از برنامه ها خالی است؟


حضور "خاله باران" - علی رغم بازی قابل تحسینش- در خانه عمو! برای کودکانی این سوال را مطرح می کند که نسبت این ها با هم چیست؟ مادرشان کجاست؟! چرا شب عید این ها به خانه خودشان نرفتند؟ حتی اگر نقش ها عمه و عمو و یا دایی و خاله هم باشند، مشکل باقی است. خانه مادر و پدر و فرزند می خواهد.


فراموش نکنیم دختران و پسران خردسال امروز، مادران و پدران فردای این کشور هستند و ارائه تصویر روشن از جایگاه، نقش و وظایف پدر و مادر در تمامی برنامه های سیما در تربیت آنها و ایفای نقش آنها در آینده بسیار موثر است.

نمایش خانواده های تک سرپرست و جمع های بدون روابط و مناسبات روشن خانوادگی (پدر+مادر+فرزند) در ایجاد تمایل جوانان برای زندگی های «بدون ازدواج» موثر بوده و هست.

 


ارائه مدل خانواده شکسته حتی در مورد خانواده های تک سرپرست حاصل فوت، فرار و یا غیبت یکی از والدین و طلاق هم تاثیر ندارد. در این موارد تحقیقات خوبی انجام شده است و برخی از روانشناسان مدل های خوبی را پیشتهاد کرده اند از جمله "قصرهای ماسه ای" گری نیومن و پاتریشا رومانوسکی (Romanowski, Patricia؛ Neuman, M. Gary) برای بچه های طلاق.


2. چرا نمایش "آداب اسلامی" و حتی از نوع "کاملا ایرانی" آن در فیلمنامه ها سانسور می شود؟
مثلا در قسمتی که برق رفته بود و کلاه قرمزی و پسرخاله و ... از تاریکی می ترسیدند -و گفتگوها همچنان مفید بود- وقتی برق وصل شد کاملا منتظر شنیدن صدای صلوات بودم، لا اقل فقط آقای مجری!


جای تردید نیست که این رسم و سنت صلوات فرستادن هنگام روشن شدن اتاق، سابقه ای قدیمی تر از خود برق در ایران دارد و در فرهنگ فولکلور مناطق مختلف ایران عزیز قابل جستجوست.

چرا که:


اوّلُ ما خلَقَ اللهُ نورُ محمدٍ صلی الله علیه و آله

اما در روزگاری با پز روشنفکری این قبیل آداب در مجامع عمومی تقبیح شد و بعد از آن دیگر تحسین نشد! و... .

به هر حال ساخت برنامه در فضای طنز و با هدف سرگرمی و شادی بخشی برای مخاطب ویژه و مهمی چون کودک با چاشنی تربیتی، کار آسانی نیست و خوشبختانه اشکالات دوره سابق (از قبیل موارد معدودی تحقیر و تمسخر شخصیت های عروسکی) در کلاه قرمزی 88 به چشم نمی خورد و ان شاءالله ادامه پیدا کند ولی نه 17-16 سال بعد .




منبع: آینده نیوز



» نظر

??نکته کلیدی در مورد مصرف خودسرانه آسپرین

??نکته کلیدی در مورد مصرف خودسرانه آسپرین

 

 

«آسپرین» یا اسید استیل سالیسیلیک، همان طور که تقریبا همه می دانند داروی ضدالتهاب است که تب و درد را تسکین می دهد. اما توجه داشته باشید که آسپرین حاوی مولکولی است که انعقاد خون را کاهش می دهد. حتی در صورتی که داروی بی خطر دیگری مانند آسپرین مصرف می شود، باز هم باید احتیاط های لازم درنظر گرفته شود.

در ادامه برخی از نکات مهم درباره مصرف این دارو را مرور می کنیم:

 

?) مقدار دوز دارو را که با توجه به سن و وزن که در بروشور نوشته شده است، افزایش ندهید.

مقدار دارو در شیرخواران (از ?ماهگی) و کودکان: ??میلی گرم بر حسب وزن در روز

تقسیم دارو طی ?یا ?مرحله: هر ?ساعت، حدود ??میلی گرم یا هر ?ساعت ??میلی گرم بر حسب کیلوگرم؛حداکثر مقدار مصرف در بزرگسالان و کودکان با وزن بیش از ??کیلوگرم: ??گرم در روز.

 

?) با تسکین یافتن بیماری، کمترین مقدار دوز دارو را در کوتاهترین زمان، مصرف کنید. به این ترتیب، احتمال عوارض جانبی را کاهش می دهید.

?) حداقل فاصله زمانی ?ساعت را بین دو وعده مصرف دارو رعایت کنید.

?) در صورتی که درد بیش از ? روز ادامه داشت و پس از ?روز تب قطع نشد یا علائم بیماری تشدید شد، حتما با پزشک مشورت کنید.

 

?) به خطرات مصرف دوز بالا و خونریزی توجه داشته باشید. اگر داروهای دیگری استفاده می کنید، توجه کنید که آنها حاوی آسپرین (اسید استیل سالیسیلیک) یا دیگر مواد ضدالتهاب (مانند ایبوپروفن) نباشند. بسیاری از داروها با نام، شکل و دوزهای مختلف هستند که آسپرین یا دیگر داروهای ضدالتهاب را تنها یا در ترکیب با دیگر مواد دارند.

 

?) در صورت بروز علائم ناراحتی های گوارشی جدید خصوصا خونریزی دستگاه گوارشی در ابتدای دوره درمان، دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید. این موضوع در مورد سالمندان اهمیتی دوچندانی پیدامی کند.

 

?) توجه داشته باشید که مصرف آسپرین پس از عمل جراحی حتی جزئی مثل دندان کشیدن، خونریزی را به همراه دارد. به همین دلیل پیش از عمل با پزشک مشورت کنید.

 

?) موارد عدم استعمال دارو:

? حساسیت به آسپرین و سابقه آسم نسبت به آسپرین یا دیگر داروهای ضدالتهاب؛

? بیماری یا احتمال خونریزی؛

? زخم پیشرفته دازدهه؛

? بیماری هپاتیت، کلیه و قلب؛

? همزمانی با دیگر داروهای ضدانعقاد در صورتی که مقدار مصرف آسپرین بیش از ?گرم در هر دفعه یا ?گرم در روز باشد؛? در مورد سابقه زخم دازدهه با مقدار بیش از ???میلی گرم در هر دفعه یا کمتر از ?گرم در روز؛? همزمانی با مصرف متوترکسات (دوز بیش از ??میلی گرم در هفته).

 

?) آسپرین را با دیگر داروهایی که موارد عدم مصرف آنها در بروشور ذکر شده مانند داروهای ضدانعقاد خوراکی، ضدالتهاب و... استفاده نکنید.

 

??) این دارو برای خانم های باردار از ?ماهگی به بعد، توصیه نمی شود؛ چرا که عوارض خطرناکی برای جنین دارد.در صورتی که پس از پایان ماه پنجم بارداری آسپرین مصرف کرده اید، به متخصص مامایی مراجعه کنید تا توصیه های لازم را به شما بگوید.از جهت احتیاط بیشتر بهتر است از مصرف این دارو در دوران شیردهی نیز اجتناب شود.

 

??) به کودکان مبتلا به آبله مرغان نباید آسپرین داد زیرا خطر عفونت پوست وجود دارد.

 

??) اگر رژیم غذایی بدون نمک دارید، حتما مقداری کلسیم با مصرف قرص های جوشان دریافت کنید.


» نظر

وقتی حادثهای از یاد نمیرود

 

 

 

امروز شما را با مشکلی به نام اختلال استرس آشنا می‌کنم. شاید شما هم افرادی را دیده باشید که با استرس‌های شدید مثل جنگ، موج‌گرفتگی، تصادف، تجاوز و کلا استرس‌های شدید سوانحی مثل گیر افتادن در آتش یا زلزله مواجه شده باشند...

این افراد به دو نوع یعنی به صورت حاد، تا حدود یک ماه بعد از مواجهه با آن عامل استرس‌زا و یا مزمن دچار اختلال خاصی که ما آن را ناشی از استرس می‌نامیم، می‌شوند. برای این افراد رویدادهای قبلی در رویا و خواب یا در بیداری احیا می‌شود و بیمار مجددا آن را تجربه می‌کند لذا سعی می‌کند از آنچه ممکن است به تجربه مجدد آن حادثه منجر شود، دوری کند.

شاید شما نام اختلال استرس ناشی از سانحه یا همان PTSD معروف را فقط برای کسانی که در جنگ بودند یا دچار موج‌گرفتگی شدند، شنیده باشید اما مصداق دیگر مواجهه با استرس شدید را در تصادفات یا بسیاری از بیماران را که بازمانده زلزله یا سوانح آتش‌سوزی هستند، می‌توانید جستجو کنید. ایمیل آقای سهراب الف، باعث شد من این یادداشت را برایتان بنویسم. ایشان نوشته‌اند سال‌ها پیش در حالی که رانندگی می‌کردند و با خانواده همراه بودند دچار سانحه دلخراشی شدند که البته از نوشتن آن اجتناب کرده‌اند. حالا، سال‌هاست که جرأت پشت رل نشستن را ندارند و حتی اگر در کنار یک راننده هم باشند مدام صفحه تصادف را می‌بینند و برای همین مدت‌هاست تنهایی را ترجیح می‌دهند.

همان‌طور که اشاره کردم، دسته اول علایم تجربه مجدد و گروه دوم، اجتناب و دوری گزیدن است. این افراد نسبت به هیجانات مختلف پاسخ‌دهی مناسب ندارند و علامتی شبیه به افسرده‌ها دارند یعنی در موقع اتفاق خوب، همانند ما خوشحال و یا در مواقع رویداد بد، غمگین نمی‌شوند. حالت منگی و بی‌تفاوتی دارند. دسته سوم علایم که بسیار آزاردهنده است.

اضطراب و دلشوره‌هایی است که باعث برانگیختگی و عصبانیت آنها می‌شود. گاهی از صدای بسته شدن در، چنان از جا می‌پرند که شما را متعجب می‌کنند و ناگهان به شما پرخاش می‌کنند که چرا در را محکم بستی! واکنش‌پذیری و چنین رفتارهایی باعث مختل شدن روابط بین فردی آنها می‌شود. به آقای سهراب الف، توصیه می‌کنم حتما با یک روان‌پزشک مشورت کنند. خیلی وقت‌ها اجتناب کردن از عامل ترس و اضطراب (روی آوردن به راه‌حل موقتی)، باعث ادامه‌دار شدن مشکل می‌شود. درمان دارویی به علاوه درمان‌های غیردارویی مثل روا‌ن‌درمانی می‌تواند به بهبود شما کمک کند. این استرس‌ها که زندگی شما یا دیگری را در حضور شما تهدید کرده‌اند، باید مهار شوند و اوضاع زندگی‌تان طبیعی گردد.

 

دکتر سیدوحید شریعت

روان‌پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران


» نظر

7 دشمن مو

 

 

4397huge_42_213975_resize.jpg 

 

مو خوره و به دنبال آن، ایجاد آسیب شدیدتر و ریزش مو، از بیشترین دلایل مراجعه بیماران زن و مرد به پزشکان است بنابراین بهتر است علل آسیب‌دیدگی مو را بشناسید تا از ایجاد آن پیشگیری کنید.‌

مهم‌ترین علل آسیب دیدگی موها عبارت‌اند از:


1- برس زدن بیش از حد و غلط:

برس زدن در حد معمول اشکالی ندارد و جهت زدودن آلودگی و گرد و غبار و همچنین پخش کردن چربی پوست در تمام سطح موها و نیز ایجاد ظاهری آراسته مفید است اما در صورتی که موها بیش از حد برس زده شود و یا موهایی را که داخل هم فرو رفته‌اند به شدت به وسیله برس جدا کنید و یا اینکه موها را بر خلاف جهت به وسیله یک برس نوک تیز شانه بزنید باعث آسیب‌دیدگی موها می‌شوید.


 2- تحت کشش قرار دادن موها:

 به این صورت که موها را محکم ببندید مثل مدل دم اسبی و یا اینکه آنها را در حال کشش ببافید. این کار علاوه بر آسیب رساندن به ساقه مو می‌تواند باعث ریزش مو از ریشه آن شود که در صورت تکرار به طاسی دایمی آن ناحیه منجر می‌گردد.



3- فر زدن موهای صاف یا صاف کردن موهای فر:

این کار باعث شکستن پیوندهای گوگردی موها می‌شود و در نتیجه موها قدرت خود را از دست می‌دهند و به راحتی می‌شکنند. پس از انجام این کار قدرت موها قابل برگشت نیست و آسیب وارد شده به آن قسمت از ساقه مو دایمی خواهد بود.


4-  بی‌رنگ کردن مو و استفاده از رنگ موهای دایمی:

برای اینکه بتوان مو‌ها را بی‌رنگ (دکلره) کرد و یا رنگ جدیدی در آن به وجود آورد باید به جدار مو نفوذ کنند و عمل خود را انجام دهند. این کار معمولا با استفاده از مواد مخربی نظیر آب اکسیژینه صورت می‌گیرد بنابراین پس از رنگ کردن دایمی موها نباید توقع داشته باشیم که موها حالت و قوام قبلی را داشته باشند. چنین موهایی سست و شکننده می‌شوند و درخشش خود را از دست می‌دهند و الکتریسیته ساکن باعث حالت نگرفتن آنها می‌شود.


5-  استفاده بیش از حد از وسایل گرمازا مانند بیگودی و سشوار:

برای خشک شدن موها بهترین راه، آن است که آن را به تدریج با یک حوله خشک کنید و استفاده از سشوار برای سرعت بخشیدن به روند خشک شدن مو و یا حالت دادن آن می‌تواند باعث آسیب رسیدن به موها شود. در صورت استفاده از سشوار بهتر است آن را با درجه کم و از فاصله دور به کار ببرید.


6-  عوامل محیطی به خصوص نور آفتاب:

یکی از مهم‌ترین علل فرسودگی موها تماس طولانی‌مدت با نور خورشید است. تابش اشعه خورشید باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد در ساقه مو می‌شود که شبکه پروتئینی را تغییر داده، باعث خراب‌تر شدن موها می‌گردند. برای جلوگیری از این مساله باید هنگام کار در زیر آفتاب از کلاه استفاده شود.



7-  عادت به بازی کردن با موها:

این مساله هم یک وضعیت روانی خاص (مثلا استرس) است که باید اصلاح شود.


» نظر

» حقایقی از ازدواج راه دور




showimage.aspx?id=27857&t=y&w=300&h=200&type=1                                   
چند سالی است که سودای زندگی در یکی از کشورهای خارجی و مبهوت ماندن بر سراب خوشبختی در آن سوی مرزها برای برخی دختران ایرانی علت انتخاب همسر به‌گونه‌ای خاص شده؛ ...



عروس گوشی تلفن را رو به مهمان‌ها نگاه‌داشته
است. لطفاً همه سکوت کنید داماد می‌خواهد بله بگوید؛ بله‌ای از آن سوی آب‌ها، به فاصله هزاران کیلومتر‌. تنها عکس‌ داماد در کنار سفره عقد است... و عقد ازدواج جاری می‌شود؛ پیوند 2 انسان در 2گوشه دنیا. مرد‌، سال‌ها‌ست که در خارج از کشور زندگی می‌کند، دایره شناخت عروس و داماد از یکدیگر بسیار تنگ و محدود بوده؛ چند مکالمه تلفنی یا گفت‌وگوهایی از راه چت و اینترنت و وب‌کم و ای‌میل؛ ازدواجی به پیشنهاد و سفارش دوست همکار فلانی یا خاله دوست همسایه... .گاهی شناخت‌ها قدری بیشتر است؛ قرار ملاقات و دیداری در یکی از کشورهای همسایه و اقامتی چند روزه در یک هتل!


چند سالی است که سودای زندگی در یکی از کشورهای خارجی و مبهوت ماندن بر سراب خوشبختی در آن سوی مرزها برای برخی دختران ایرانی علت انتخاب همسر به‌گونه‌ای خاص شده؛ انتخاب مردی که سال‌هاست برای کار، ادامه تحصیل ‌و... به کشور دیگری مهاجرت کرده و در آنجا اقامت گزیده است‌. درمیان اینگونه ازدواج‌ها‌، خود دختر و خانواده او بهتر از هر کس دیگری می‌دانند که صرف اقامت مرد(داماد منتخب ایشان‌)در خارج از کشور‌، وزنه سنگینی برای کشیده شدن به سوی این انتخاب بوده است و در همین‌جاست که پایه‌های کج در معماری ساختار خانواده و زندگی مشترک نهاده می‌شود‌.

انگیزه ازدواج، پیوند دل‌ها‌ست‌، جاذبه و کشش دو همدل‌، همفکر و همراه به یکدیگر که شیفتگی‌، باور و اطمینانشان به طرف مقابل آنقدر نیرومند است که هم سقف شدن را زمینه رشد و تکامل و آرامش و لذت بیشتر می‌بینند. اما آنگاه که انتخاب همسر‌، وسیله‌ای است برای رسیدن به اقامتی دائم در کشوری خارجی و مایه ‌افتخار و بازکردن دهان‌ها از حسرت و تعجب‌، شکافی عمیق پدید می‌آید بین آنچه باید دلیل انتخاب همسر باشد‌، با آنچه هست و چه بسیار حقایق ارزشمند و شایسته‌توجه که در آتش این انتخاب کور و عجولانه نادیده گرفته شده و نابود می‌شود. جبران این حقیقت‌سوزی، غفلت و انتخاب اشتباه، چندان ساده نیست‌.

حقایقی از ازدواج راه دور

1 - اهمیت شناخت‌: امروز، آمار طلاق در داخل کشور رو به فزونی است و بخش قابل توجهی از این طلاق‌ها به دلیل نداشتن شناخت کافی از شرایط و روحیات همسر است‌. هنگامی که در نظر آوریم زن و مردی که در یک کشور و در مواردی یک شهر‌، یک محل و حتی یک فامیل و با وجوه فرهنگی مشترک‌، زندگی می‌کنند‌، در عرصه شناخت نامزد خود شکست خورده وگاه (نه‌چندان کم )این شکست منجر به جدایی شان می‌شود.

چگونه می‌توان اطمینان یافت که شناخت مردی که سال‌ها دور از کشور و فرهنگ خود و در کشور و فرهنگی دیگر‌، زندگی کرده‌، با چند مکالمه تلفنی یا ملاقات در هتلی در دبی یا استانبول ممکن است‌؟ واقعیت این است که فاصله‌ای این‌چنین طولانی (هزاران کیلومتر ) و اقامتی دراز مدت (10یا 15سال یا...) در خارج از کشور، شناخت فرد مهاجر را حتی برای پدر و مادر و خانواده خود او دشوار می‌سازد. اما با نادیده‌گرفتن این واقعیت برخی خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند براساس مهر و علاقه پدر و مادر به فرزند خویش و شناخت و اطمینانی که سال‌ها پیش از فرزند خود داشته‌اند‌، در ایران دختری را انتخاب و عقد کرده و برای او پست کنند‌. پدر و مادر بسیاری از این دامادهای ایرانی ساکن خارج از کشور‌، هنگامی که گله‌های عروس را از اعتیاد‌، مشکلات روحی و اخلاقی یا اقتصادی شوهر می‌شنوند، متعجب و شرمنده می‌شوند.

2 - تفاوت فرهنگی: در میان اینگونه انتخاب‌ها و ازدواج‌ها فراموش می‌شود که اگر مردی‌، زندگی در یک کشور خارجی را پذیرفته چرا در شکل و شیوه انتخاب همسر مطابق فرهنگ کشور و محل اقامتش رفتار نمی‌کند‌؟ واقعیت آن است که بسیاری از آقایان ایرانی پس از تجربه سال‌ها زندگی در کشوری بیگانه، به آداب و رسوم و سنت‌های موطن خویش در مورد ازدواج پایبند‌تر می‌شوند، از این روست که مصمم می‌شوند از ایران همسر اختیار کنند. این مردان‌، از همسر ایرانی فرستاده شده برای خود‌، انتظار دارند که زندگی با سبک و سنت ایرانی را برای شوهر به ارمغان بیاورد در حالی‌که عروس از ایران آمده با اشتیاق و سودای رسیدن به فرهنگ آن کشور خارجی است که چنین انتخاب و ازدواجی کرده است.
تفاوت این 2 دیدگاه موجب بسیاری اختلافات، مشکلات و... ودر نهایت طلاق‌هاست.

3 - عشق با یک نگاه یا به یک صدا: از نکات قابل توجه در انتخاب‌ها و ازدواج‌های راه دور این است که ارتباط مستمر تلفنی و تنها شنیدن صدای مرد‌، تعلق خاطری کاذب برای دختر ایجاد می‌کند‌. برای دختری که شنیدن صدای نامزدش از راه دور تنها وسیله ارتباط و شناخت است‌، عرصه غرق شدن در خیال‌پردازی و رؤیا‌، فراخ و گسترده است چرا‌که از صحنه واقعیات و دیدن رفتار نامزد و شناخت حقیقی او‌ محروم است. شاید آگاه بودن از تأثیر کاذب و البته عمیق شنیدن صدا بر احساسات زنانه‌، جلودار انتخاب‌هایی باشد که تحت‌تأثیر چنین احساسات نیرومند و غیرمنطقی شکل می‌گیرد‌.

4 - تبدیل دلار به ریال‌: یکی از موارد گول زننده در اینگونه ازدواج‌ها‌، فراموش کردن تفاوت ارزش پول 2کشور است. برای مرد ایرانی که در کشوری خارجی به دلار یا پوند حقوق می‌گیرد چندان دشوار نیست که درآمد چند ماهش را تبدیل به ریال کرده و جشن عروسی مفصلی در ایران برگزار کند‌.

این خاصه خرجی چشمان خانواده عروس را خیره ساخته و شاد و مطمئن می‌شوند که دامادشان پولدار بوده و از شرایط مالی مطلوبی برخوردار است‌، در حالی‌که با توجه به تفاوت ارزش پول یاد شده‌، واقعیت چنین نیست، چه بسا عروس ایرانی به خارج رفته و پس از روبه‌رو شدن با واقعیت زندگی در خارج و رنگ باختن رؤیاهایش نه تنها زندگی را از نظر اقتصادی آسان‌تر از ایران نمی‌بیند بلکه آگاه می‌شود که شوهر با زمزمه‌هایی سعی در تشویق او به کارکردن دارد و امید به کمک خرج بودن همسرش بسته است‌.

5 - نه راه پس، نه راه پیش‌: اگر پس از چنین ازدواج‌هایی زن‌، به دلایل مختلف عدم‌شناخت کافی‌، اعتیاد، خشونت یا خیانت شوهر و... از انتخاب خود پشیمان شده و زندگی زناشویی‌اش را به بن‌بست رسیده ببیند‌، در کشوری خارجی‌، از جهاتی با مشکلاتی خاص مواجه است. نخست آنکه به حکم سنتی و ظالمانه بازگشت با لباس سفید و ترس از آبرو که علت شوم بسیاری از زندگی‌های فرسایشی در داخل کشور است، ایشان را حتی در کشوری خارجی رها نمی‌کند.

گاهی طلاق و جدایی در کشوری بیگانه‌، دشوارتر نیز می‌شود (با خود می‌گوید‌: در‌حالی‌که دختران فامیل به حال او حسرت می‌بردند که توانست با انتخاب همسر، راهی آمریکا، کانادا، سوئد و... شود، آبرویش نخواهد رفت اگر طلاق گرفته و بازگردد؟) همین هراس، دختران بسیاری را در خارج از کشور به تحمل شرایط دشوار زندگی مشترک با همسر وادار خواهد ساخت‌.

نیاز اقتصادی نیز عامل مهمی در تن دادن به اینگونه زندگی‌هاست‌. مشکل دیگر اینگونه ازدواج‌ها هنگامی است که به طلاق و جدایی می‌رسد. حتی اگر زن با موفقیت جدا شده و از میدان مشکلات اقتصادی – فرهنگی و روحی- روانی‌، پیروز بیرون آید و در کشور خود نیز امنیت اجتماعی و خانوادگی لازم برای بازگشت را داشته باشد درصورت داشتن فرزند با مشکل تازه‌ای روبه‌رو خواهد بود. او به لحاظ قانونی حق ندارد فرزند یا فرزندانش را از پدر – که در بیشتر موارد خواهان ادامه اقامت در خارج از کشور است- دور کند‌.

6 - تفاوت سنی زیاد زن و شوهر: نگاهی به اشکال مختلف اینگونه ازدواج‌ها نشان می‌دهد که گاه آرزوی زندگی در خارج آنقدر فریبنده است که افراد برای به‌دست آوردنش بهای گزافی می‌پردازند. یکی از این قیمت‌ها (برای دختران)‌پذیرش ازدواج با مردی است که اختلاف سنی غیرمتعارفی با وی دارد. برخی از این عروس و دامادهای مهاجر گاه بیشتر به پدر و دختر شباهت دارند تا زن و شوهر. در مواقعی‌که این عروس‌ها از سردی و پژمردگی شوهر و زندگی مشترک شکوه می‌کنند، از یاد برده‌اند که زندگی‌ای چنین بی‌عشق و بی‌نشاط را‌ خود انتخاب کرده‌اند!

به راستی چه کاستی‌هایی در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی وجود دارد که برخی دختران خوشبختی را نه در شعور و آگاهی و کسب توانایی‌های فکری، ‌علمی، معنوی و اخلاقی و یافتن استقلال و توان مالی و پایگاه اجتماعی بلکه در آویزان شدن به شوهری می‌دانند که می‌تواند به آن سوی آب‌ها پرواز کند؟زنگ تلفن به صدا درآمده، عمه‌خانم است، می‌گوید دختر خوب سراغ نداری؟ برای پسر همسایه‌اش می‌خواهد‌. پسره آمریکاست، یک دختر خوب ایرانی می‌خواهد که برایش عقد کنند و بفرستند


» نظر
<      1   2   3   4   5      >